نزدیک «صافی صفا» در نجف اشرف مقام با عظمتی وجود دارد که از آن به نام مقام امام زین العابدین (علیه السلام) یاد می‌شود.

این مقام به سید الساجدین امام علی ابن الحسین ابن علی ابن ابی طالب (علیه السلام) منسوب شده است چون که ایشان در این مکان نماز را در هنگام زیارت جدشان امیر مؤمنان (علیه السلام)، بر پا کردند. و در جایگاه نماز ایشان مسجدی بزرگ که هر کسی می‌تواند آن را از دور ببیند، ساخته شد.

این مقام در محله «العماره» یکی از چهار محله معروف شهر نجف که عبارتند از «حویش» و «براق» و «مشراق» و «عماره» که نجف قدیم را شامل می‌شدند و مقام امام علی ابن الحسین زین العابدین (علیه السلام) در سمت محله العماره که در بیرون از دیوار شهر قدیم و در مرکز مکانی که اهالی نجف آن را «الثلمه» می‌نامند، واقع است.



از بعضی روایات استفاده می‌شود که امام زین العابدین علیه‌السلام هرگاه برای زیارت جدشان حضرت علی علیه‌السلام به نجف می‌آمدند؛ در مکانی اقامت کرده و به نماز و عبادت مشغول می‌شدند.

امام محمدباقر علیه‌السلام فرمود: پدرم علی بن الحسین علیه‌السلام بعد از شهادت پدرش امام حسین علیه‌السلام خانه کوچکی در بیرون شهر برگزید و چندین سال را در بیابان زندگی کرد چون نمی‌خواست با آن مردم تماسی داشته باشد… و هنگامی که می‌خواست به زیارت جدش امیرالمومنین علیه‌السلام و یا پدرش سیدالشهدا علیه‌السلام برود، از بیابان به مقامش می‌رفت و سعی می‌کرئد دیگران متوجه زیارت او نشوند.